27 February 2020 Malin Westling

Skoterbabes On Tour 2020

Malin-Kullberg1 Foto: Malin Kullberg
MalinKullberg5 Foto: Malin Kullberg
Varje år vecka 6 samlas ett stort gäng tjejer på Lofsdalens Lägergård för att köra snöskoter tillsammans. I i år deltog närmare 80 tjejer, Helmnet lastade skotern och drog dit.

Vi kommer fram till Lofsdalens lägergård vid 18-tiden på torsdags kvällen. Då är det redan fullt med tjejer både på lägergården och på parkeringen utanför. Prydligt står skotrarna uppradade framför bilparkeringen och vi sätter igång att lasta av vi också innan det blir mörkt.

Det är nästan 80 tjejer i alla åldrar som är med på eventet. De allra flesta har en egen skoter med sig och är allt från nybörjare till de som har kört i flera år. Här är alla som en stor familj och i det gemensamma köket och matsalen som ryms på nedervåningen har flera av tjejerna dukat upp för kvällsmat. Jimmy Gudru äger Lägergården och tillsammans med ett gäng tjejer arrangerar han eventet.

-Det blir något helt annat när det bara är tjejer här mot våra andra event. Allra helst i skogen och fjället när vi är ute och kör skoter, säger Jimmy Gudru.

Det är den absolut roligaste helgen på hela året.

Det är en annan mentalitet när det är tjejer än när det kommer grabbgäng hit faktiskt. Det är inte det här "jag kan redan och jag behöver inte lära mig", utan alla tjejerna lyssnar och tar åt sig av de tips och råd som vi guider ger.

Foto: Anna Wilander.  Redo för avfärd

En helg för alla

Upplägget för hela helgen är att det ska var enkelt. Vid frukosten gör alla en matsäck för dagen och tar en lunchpåse. På parkeringen pumpas musik från stora högtalare där alla som är klara samlas.

Vid tiotiden står alla startklara vid sina skotrar för att ge sig av åt olika håll ut på fjället. Vi är uppdelade i tio grupper med varsin guide. Där grupp ett är för nybörjare och grupp tio är för mer avancerad körning och i brantare terräng.

Alla är lika förväntansfulla och taggade på en spännande och härlig dag på skotrarna och på att lära sig nya saker. Det är inte som en traditionell kurs där det ingår teori- och körpass. Utan kursen är i skogen och på fjället medan vi kör. Alla som vill får tips och råd i körteknik, och inte minst hur man tar sig loss när man kört fast, under dagen.

Foto: Malin Westling. Det gäller att hjälpas åt när någon kört fast

-Jag brukar stänga av motorn och sitta och lyssna om de kommer efter eller inte, säger Jimmy Gudru som själv leder en av grupperna. Det är så deltagarna oftast vill att det ska vara, de lär sig genom att få testa själva utan att få hjälp av mig.

Guiderna gör lite olika när det körs fast eller om det behövs hjälp. Jag brukar ge mitt gäng en kvart att försöka ta sig loss själva.

Den glada stämningen märks tydligt hela helgen. Fast vi kör fast och välter, eller när guiden väljer svåra passager genom skogen, är det aldrig några sura miner. Alla hjälper varandra. Även fast man kan höra lite svordomar och fula ord någon gång ibland så är det ändå med en glad stämma och inte sällan med ett skratt.

Foto: Malin Westling. Oftast får tjejerna försöka komma loss själva, men ibland krävs en extra hand av guiden.

-Det är skitkul verkligen säger Angelica Söderström, som åkte hit med sin svägerska Elin.

Hon frågade om jag ville hänga med och det ville jag såklart. Jag har lärt mig jättemycket. Jag brukar aldrig köra i skogen annars utan bara på leden, säger Angelica.

Foto: Malin Kullberg. De flesta tjejerna har med sig en egen skoter men det går också att hyra skoter av Lägergården.

En skotertur de sent ska glömma

Första året eventet genomfördes i Lofsdalen deltog runt 16 tjejer. Sedan dess har det bara ökat på med antal deltagare.

Men "Skoterbabes On Tour" började egentligen som något helt annat. Tina Eriksson och Karin Kallman fick frågan av en handlare i Mora om inte de kunde starta något för tjejer.

-Vi blev tillfrågade av Peter Östlund på Polaris Mora, som det hette då, om vi kunde göra något så att tjejer fick chansen att köra snöskoter och inte bara sitta bakpå. Så sagt och gjort så frågade vi några som vi kände om de ville följa med.

Då åkte vi bil upp till Dyverdalen och sov över där. Sedan körde vi skoter tur och retur till Noppikoski. Det var i mars 2013 och då var vi tio stycken, säger Karin Kallman.

Några år senare växte både gruppen och utflykten. Det var då Anna Wilander från Orsa kom i kontakt med tjejgänget. Då var också första gången som gänget körde skoter hela vägen från Orsa till Lofsdalen. Något som de som var med då sent ska glömma.

Foto: Anna Wilander. Första året som "Skoterbabes on Tour" åkte till Lofsdalen

Vi startade nio på morgonen och kom fram någon gång efter tio på kvällen.

Det var en utmaning för det var många som var ovana att köra så långt. Dessutom blåste det storm på fjället och SMHI hade gått ut med en klass 1 varning. Det var många som körde fast och vi såg knappt var vi skulle, minns Anna.

Den turen är värd en helt egen artikel och det är fascinerande att tjejerna gjorde om samma tur året efter. Nästan varje år efter det har ett gäng tjejer kört skoter från Orsa till Lägergården.

Mycket skratt och fin gemenskap

För Mari Lassis från Färnäs är det tredje året hon är med. Hon hängde på sin syster hit och för varje år utvecklar hon sin körning lite mer.

-Jag tycker det är jättekul att vara här och jag åker hit för att jag vill lära mig att köra bättre. Sedan är det sådan härlig gemenskap och stämning också. Man träffar tjejer här som man bara träffar en gång om året.

Alla är så glada och det är så mycket skratt, det är det som gör den här helgen så härlig, säger Mari.

Vår grupp precis kört upp för en brant för att se en helt fantastisk utsikt över hela fjället. Det var svårt och väldigt brant på vissa partier och det tog sin lilla stund då många körde fast. Några i gruppen hade antagligen inte kommit på tanken att köra upp där på eget bevåg. Men med hjälp av vår guid Tomas Hedman vågade alla tjejer ta sig upp där vi stannade och käkade lunch. Mari är en av dem som utmanade sig själv rejält.

Det var jättehemskt att köra upp, säger Mari samtidigt som hon skrattar.

Foto: Malin Westling, Mari Lassis som precis kommit upp på fjälltoppen

-Jag var rädd hela tiden säger hon halvt på allvar halvt på skämt. När man ser att någon annan fastnat framför en måste man ju släppa på gasen, och det är ju samtidigt precis det man inte ska göra. För då riskerar man ju att fastna själv också. Då måste man ju tänka om och tänka "gasa gasa". Jag blir så nervös av det, säger Mari och skrattar ännu mer.

Foto: Malin Westling. För dig som inte har kläder och utrustning själv går det jättebra att hyra allt du behöver hos Skoterhuset i Lofsdalen. Tack för toppenservice och lån av både kläder och utrustning till vår fotograf under hela helgen.

Bilder från en annan grupp:

Foto: Nina Olsson

Tomas Hedman har varit med som guide i ett par år. Han tycker det är kul att få lära andra att köra skoter och se hur de utvecklas i sin körning. När vi stod där i en brant, nio tjejer som alla mer eller mindre körde fast på samma ställe, var det en utmanande uppgift han hade framför sig.

-Jag ska ju peppa alla samtidigt som jag måste vara lyhörd för hur var och en känner och upplever situationen, säger Tomas som verkligen fick slita under ett par timmar.

Svårigheten är ju att få alla att våga prova även fast de kanske inte riktigt vågar

Till slut stod hela gruppen fjället och njöt av utsikten och lunchen som vi snabbt värmde. Det är helt fantastiskt vilka vyer man möts av.

-Man blir ju rörd när folk har lyckats köra där de inte trodde att de kunde köra från början. Och när vi står där uppe och tittar på utsikten tillsammans, det är den glädjen som känns så härlig. Särskilt när man kör med tjejer för många killar uppskattar det inte på samma sätt. De visar det i alla fall inte, säger Tomas.

Foto: Malin Kullberg

Fuck Cancer!

"Skoterbabes on Tour" samlar också in pengar till Cancerfonden varje år. En av tjejerna som varit med på eventet under flera år drabbades av cancer och gick bort våren 2016. Till minne av henne, och för att stödja forskningen, har tjejerna startat insamlingen "Skoterbrudar mot cancer".

Bland annat kunde man köpa en mössa med texten "Fuck Cancer - Skoterbabes on Tour 2020" där hela summan oavkortat gått till Cancerfonden. Det såldes också lotter med fina vinster från företag som varit med och sponsrat, där en del av summan gick till insamlingen. I skrivande stund är årets insamling uppe i 21.500 kronor, men när alla mössor är sålda blir det cirka 5000 kronor till.

Totalt har tjejerna samlat in över 134.000 kronor till Cancerfonden.

Den här webbplatsen använder cookies för förbättra din användarupplevelse, för säkerhetsrutiner och för statistik. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används.